SAKUgames 2024

KATUKORIS

1. Sarja
Tytöt kilpa
Tytöt harraste
Pojat kilpa
Pojat harraste
Seka
Harraste – ja sekasarjoissa ei saa pelata koripallolisenssin omaavat pelaajat. Sekasarjassa kentällä
tulee olla vähintään yksi tyttö.
2. Kenttä & pallo
Koripalloa voidaan pelata missä vain, eikä pelaaminen edellytä täysin viivoitettua kenttää tai
virallista pelipalloa.
3. Joukkueet
Joukkueet koostuvat maksimissaan 5 pelaajasta (kolme pelaajaa kentällä ja 1-2 vaihtopelaajaa).
Kolme palaajaa on joukkueen minimikoko. Pelissä noudatetaan virallisia koripallosääntöjä näissä
säännöissä mainituin poikkeuksin.
4. Valmentaja / huoltaja
Joukkueella ei saa olla valmentajaa ottelun aikana. Huoltaja voi seurata ottelua sivusta.
5. Pelikenttä
Pelikentän koko on noin puolet normaalista koripallokentästä. Pääty- ja sivurajat merkitään
olosuhteisiin parhaiten soveltuvalla tavalla. Kenttään tulee merkitä myös aloituspiste/-viiva ja
vapaaheittoviiva.
6. Tuomarit
Kussakin pelissä on yksi erotuomari.
7. Pelin pituus
Kisajärjestäjä määrää ottelun pituuden. Tämä tehdään ilmoittautumisajan umpeutumisen jälkeen,
kun tiedetään, paljonko joukkueita on mukana. Tässä turnauksessa peliaika on 2 x 10 minuuttia. Peliajan päättymisen jälkeen enemmän pisteitä tehnyt joukkue voittaa. Tasapisteissä heitetään vapaaheittoja äkkikuolema periaatteella.
8. Pelimääräykset
Aloittava joukkue ratkaistaan kivi-paperi-sakset -pelillä. Peli alkaa aloittavan joukkueen syötöllä
aloituspisteestä (vapaaheittoympyrän kaaren takaa, n. 6,5 m korirenkaasta). Hyökkäysaika on
rajoittamaton. Hyökkäysvuoro vaihtuu jokaisen hyväksytyn pelikorin jälkeen. Peli jatkuu, kun
puolustukseen ryhmittynyt joukkue antaa pallon aloituspisteessä olevalle hyökkäävän joukkueen
pelaajalle. Kiistapallotilanteissa aloitus annetaan aina puolustavalle joukkueelle. Korista saa aina
yhden pisteen. Pelaajavaihdot vapaasti, mutta kuitenkin niin, että vaihtoon menevän tulee olla
pois kentältä ennen kuin uusi pelaaja astuu kentälle.
9. Rikkomukset ja virheet
Kolmen sekunnin sääntö ei ole voimassa. Virheistä (pelaajien henkilökohtaiset virheet),
rikkomuksista (esim. askelrike, kaksoiskuljetus) ja pallon joutuessa ulos kentältä rikkeen
aiheuttaneen joukkueen vastustaja saa aloituksen aloituspisteestä.
10. Järjestys sarjassa
Tasapisteissä joukkueiden paremmuuden määräävät järjestyksessä:
1) suurempi koriero (joukkueen tekemien pisteiden ja vastustajien tekeminen pisteiden erotus)
keskinäisissä otteluissa
2) enemmän tehtyjä pisteitä keskinäisissä otteluissa
3) suurempi koriero kaikissa sarjan otteluissa
4) enemmän tehtyjä pisteitä kaikissa sarjan otteluissa
5) arpa
11. Pistelasku
Voitosta 2 pistettä, häviöstä 1 piste ja luovutuksesta 0 pistettä.

POJAT KILPA

TULOSPALVELUUN

POJAT HARRASTE

TULOSPALVELUUN

TYTÖT/SEKA HARRASTE

TULOSPALVELUUN

Ladataan…