Tervetuloa SAKU ry:n Talvikisojen tulopalvelusivustolle

SÄHLY SEKASARJA A

TULOSPALVELU

SÄHLY SEKASARJA B

TULOSPALVELU

SULKAPALLO LOHKOT A-B

TULOSPALVELU

SULKAPALLO LOHKOT C-D

TULOSPALVELU

Säännöt 2.1. Peliaika on A-sarjassa on 2 x 15 min ja B-sarjassa 2 x 12 min. Peliaika ei ole tehokasta, vaan aika juoksee koko ajan lukuun ottamatta erätaukoja ja erotuomarin päättämiä kellon pysäytyksiä.
2.2. Pelialue on käytettävissä oleva liikuntatila (Kentän kokosuositus: leveys 18 metriä ja pituus 20–23 metriä). Jos pallo menee paikkaan missä sitä on mahdoton pelata, peliä jatketaan sisäänlyönnillä. Myös salibandykaukaloa on mahdollista käyttää. Maalin suosituskoko: 90 x 60 cm (leveys x korkeus). Maalin edessä on puolikaaren muotoinen maalialue, jonka säde on 1,5 m.
2.3. Maalivahtia ei ole. Kaikki pelaajat ovat kenttäpelaajia. Kerrallaan kentällä voi olla neljä pelaajaa / joukkue. Pelaajien lukumäärä tulee kuitenkin mukauttaa kentän koon mukaan. Vähimmäismäärä on kolme pelaajaa / joukkue. Sekasarjassa kentällä on oltava koko ajan vähintään kaksi naista ja yksi mies. Jäähyllä oleva pelaaja luetaan kenttäpelaajaksi. Joukkueen maksimikoko on 12 pelaajaa.
2.4. Pelaaja ei saa koskettaa millään kehonsa osalla maalialuetta. Maalialueen yli voi kuitenkin astua tai hypätä. Maalialueella saa pelata mailalla.
2.5. Hyökkääjäpelaajan maalialuerikkomuksesta tuomitaan vapaalyönti ja puolustuspelaajan maalialuerikkomuksesta on seurauksena rangaistuslyönti. Jos maalintekotilanteessa puolustava joukkue tekee sääntörikkeen, jonka tarkoituksena on estää maali, on seurauksena rangaistuslyönti. Rangaistuslyönti suoritetaan keskipisteestä suoraan tyhjään maaliin. Mikäli kenttä on kokosuositusta pienempi, voidaan ennen ottelun alkua sopia myös toinen rangaistuslyöntipiste.
2.6. Vapaalyönti ja sisäänlyönti voivat mennä suoraan maaliin.
2.7. Hyväksytyn maalin jälkeen peli jatkuu keskipisteestä kiista-aloituksella.
2.8. Sählyn joukkuerangaistus on kahden minuutin jäähy. Punaisen kortin saanut pelaaja suljetaan pois kaikista turnauksen jäljellä olevista peleistä.
2.9. Otteluissa, jotka eivät voi päättyä tasan, pelataan 5 minuutin jatkoaika. Jatkoajalla ensimmäisen maalin tehnyt joukkue voittaa ottelun. Mikäli peli on jatkoajan jälkeen edelleen tasan, ratkaistaan voittaja rangaistuslaukauskilpailulla. Rangaistuslaukauskilpailuun joukkue nimeää kolme (3) laukaisijaa. Sekasarjassa rangaistuslaukauksen ampujina on oltava vähintään yksi mies ja yksi nainen. Mikäli rangaistuslaukauskilpailussa ei synny ratkaisua kaikkien ennakkoon nimettyjen laukaisijoiden suoritettua oman laukauksensa, jatkavat samat laukaisijat rangaistuslaukauskilpailua laukaisukierros kerrallaan.
3.0. Suojalasien käyttöä suositellaan.

Järjestys sarjassa
Tasapisteissä joukkueiden paremmuuden määräävät järjestyksessä:
1) pisteet
2) koko sarjan maaliero (tehdyt maalit miinus päästetyt maalit)
3) koko sarjassa otteluissa tehdyt maalit
4) keskinäisissä otteluissa saavutetut pisteet
5) keskinäisten otteluiden maaliero (tehdyt maalit miinus päästetyt maalit
keskinäisissä otteluissa)
6) keskinäisissä otteluissa tehdyt maalit
7) arpa
Pistelasku
Voitosta 2 pistettä, tasapelistä 1 piste ja häviöstä 0 pistettä.

Sulkapallon nelinpeli

  • Nimetään parillinen ja pariton pelaaja.
  • Pelaaja syöttää ruutua vaihtaen niin kauan kun saa pisteitä.
  • vain yksi syöttövuoro/puoli

Syöttöruututoiminta muuttuu seuraavasti:
Ottelu A&B vastaan C&D. A&B voittavat arvonnan ja päättävät syöttää.
Syötön aloittajaksi päätetään A ja ensimmäisen syötön vastaanottajaksi C.

  • Syöttöruudun määrää kaksinpelin tapaan se onko parilla parillinen vai pariton määrä pisteitä.
  • Pelaajat vaihtavat syöttöruutua vain jos saavat omasta syötöstä pisteen.
    Kaikissa muissa tapauksissa pelaajat pysyvät paikoillaan niissä syöttöruuduissaan, joissa he olivat edellistä syöttöä annettaessa.

Muita sääntöjä

  • Pelaajat arpovat aloittajan lyömällä pallon ylöspäin; pallon pudottua lattialle pallon nupin osoittama pelaaja saa valita aloittaako hän pelin vai valitseeko kenttäpuolen. Jos hän valitsee kentän puolen, aloittajan valitsee vastapuoli.
  • Pallo saa osua verkkoon (myös syötössä), mutta maila tai vartalo ei.
  • Pallo on sisällä, kun pallon nuppi osuu linjalle.
  • Pallon tuomitsee oikeudenmukaisesti se, kenen puolelle pallo jää.
  • Kiistanalaisissa tilanteissa aina pelataan LET eli uusitaan edellinen syöttö.
  • LET huudetaan myös silloin, kun jokin peliä häiritsevä tekijä estää normaalin pelaamisen – esim. kun naapurikentältä lentää pallo omalle kentälle

Syöttö

  • Palloon on osuttava vyötärön alapuolella
  • Mailan lavan on oltava selkeästi mailaa pitelevää kättä alempana
  • Jalkojen on pysyttävä paikoillaan
  • Mailan liikkeen täytyy olla yhtäjaksoisesti etenevä
  • Syöttöä vastaanottava pelaaja ei saa liikkua ennen kuin syöttävä pelaaja on syöttänyt eikä muutoinkaan häiritä syöttäjää.
  • Pelataan sinisellä muovipallolla

Tasapisteissä joukkueiden paremmuuden määräävät järjestyksessä:
1) ottelupisteet
2) eräerotus 
3) piste-erotus (erien sisällä)
4) keskinäiset otteluiden pisteet
5) keskinäisten otteluiden pisteet (erien sisällä)
7) arpa

Pistelasku
Pelataan kahdesta voittoerästä 11 pisteeseen (pistekatto). Ottelun voitosta 2 pistettä ja häviöstä 0.